Afsluiting autoverkeer tussen Eindhoven en Oirschot

In Oirschot, en in iets minder mate in Eindhoven, speelt nu de kwestie van de afsluiting voor autoverkeer van de verbinding over de Eindhovensedijk/Oirschotsedijk. In Eindhoven is de Oirschotsedijk al deels omgezet in fietsstraat, waardoor doorgaand autoverkeer geweerd wordt. Voor het tweede stuk (vanaf de Fokkerweg tot de gemeentegrens) zijn de plannen vast al in ontwikkeling. Ook in de gemeente Oirschot wordt er gewerkt aan het ombouwen van de huidige weg naar een fietsstraat. Een en ander gaat onder de nomen van de Groene Corridor, ook een drager van de ontwikkeling van ‘landelijk strijp/brainport innovation campus’.

De Oirschotse politiek heeft dit intussen ook in de smiezen gekregen, gekoppeld aan de aanleg van een brug over het kanaal, en begint zich nu te roeren. Terwijl een deel van de verbinding feitelijk al weg is. En terwijl (althans volgens Google) de snelste verbinding voor de meeste vertrek- en eindpunten gewoon over de A58 loopt (en niet over de Eindhovensedijk, niet door Best of wat dan ook). Verbreden van de A58 kan er voor zorgen dat bezorgdheid over de verbinding Oirschot-Eindhoven (voor autoverkeer) wordt weggenomen. Dat zou dus een voordeel zijn van verbreding van de A58 in dit gebied. Er zit op Eindhovens gebied een bedrijventerrein (vooral goederendistributie) langs de Groene Corridor, en ook dat BIC gaat in die hoek komen. Een nieuwe afrit zou de ontsluiting van die gebieden kunnen verzorgen, waardoor ook dit bedrijventerrein niet meer over de Groene Corridor hoeft. 

Voor fietsers is de A58 natuurlijk een barrière van jewelste. Dat zie je eigenlijk pas als je wat uitzoomt en ziet welke verbindingen doorsneden worden. Vanuit Eindhoven zijn we vooral oost/west georiënteerd, parallel aan de snelweg derhalve, en hebben we dus niet zoveel last van die onderbrekingen. Een kort wensenlijstje, vanaf iets ten oosten van Batadorp naar het westen:

  • Onderdoorgang parallel aan de spoorlijn; liefst in combinatie met ondertunneling spoor bij Ploegstraat in Best
  • Soort van ‘Berenkuil’ of Hovenring bij de Blankemansweg, Aboomseweg? 

De laatste tijd komt vanuit de autohoek steeds vaker de opmerking dat er een alternatieve route nodig is als door ongevallen een snelweg wordt afgesloten. We willen echter benadrukken dat automobilisten zich moeten realiseren dat als men zich hult in 1500 kg staal met een ombouw van 5×2 meter dat je echt niet meer overal doorheen kan. 

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *